Fysioterapi & hundemassage

Fysioterapi er for alle

Det er for hunden som man ønsker at forkæle med en god omgang massage, til den ældre hund som er plaget af gigt og til hunden som skal komme sig bedst og hurtigst muligt over en ledoperation.

Man laver fysioterapi for at:

• Forebygge skader
  • Mindske muskelspændinger og myoser
  • Øge ledbevægeligheden
  • Øge blod- og iltcirkulationen
  • Stimulerer nervesystemet
  • Bedre restitution
  • Bedre smertekontrol
  • Mindske irritations tilstanden i leddet (inflammation)

Og meget, meget mere.

Fysioterapi er en behandlingsform, hvor man arbejder med hundens bevægeapparat.

Her vurderer man hundens evner, funktioner og eventuelle problemstillinger, som man bruger til at vurdere det videre behandlingsforløb. Det vil hjælpe med at styrke din hunds muskulatur, som styrker bæreevnen af skelettet, samtidig med at den vil få en bedre bevægelighed i kroppen.

For at få de bedste resultater med hunden, benytter man en række forskellige terapeutiske øvelser, afhængig af hvor den er i sygdoms-forløbet. Her er det også vigtigt, at ejerne er med til at samarbejde og er indstillet på at der kan være lidt hjemmearbejde, for at få den mest optimale genoptræning.

Når en hund får gigt, begynder brusken i leddet så småt at blive nedbrudt. Herefter kommer der en betændelsestilstand inde i leddet, som giver smerte så hunden vil bevæge sig mindre. Når leddet ikke bliver bevæget, bliver tilstanden i leddet lige så stille værre og værre. Desuden vil muskelmassen også begynde at svinde.

Ved fysioterapi kan man bremse den onde cirkler af ømhed/stivhed i leddet. Når man laver behandlingerne, hjælper man leddet med at blive bevæget korrekt, så betændelsen i leddet bliver mindsket og hunden får mindre ondt. Hvis man gør dette jævnligt, kan man hjælpe hunden til at få bevæget sig mere, få mindre smerter og beholde mest muligt muskelmasse.

Vi tilbyder forskellige former for fysioterapi, og vi skræddersyer et program til dig og din firbenede ven.

Alle hundemassager og fysioterapi bliver udført af Julie Øholm