Neutralisation af hunde

Sterilisation/kastration af hunde

Her kan du læse fordele og ulemper ved at sterilisere sin tæve eller kastrere sin hanhund.

TÆVEHUNDEN

Tæven (hunhunden) bliver kønsmoden, når den er 7-12 måneder gammel. Den kommer i løbetid ca. hver halve år og løbetiden vare ca. 2-3 uger. Man bør allerede inden tævens første løbetid gøre sig overvejelser: Ønsker man hvalpe? Det skal pointeres at en tæve ikke behøver at få hvalpe. Modsat skal man selvfølgelig ikke sterilisere tæven, hvis man er i tvivl om hun skal have hvalpe.

1)      STERILISATION

Ved en sterilisation fjerner man æggestokkene og evt. livmoderen kirurgisk. Operationen kan foretages optimalt 3-4 mdr. efter en løbetid.  Operationen klares på en formiddag og hunden kommer hjem samme dag.

2)      P-SPRØJTER

Man kan udsætte tævens løbetid med en hormonindsprøjtning hver 5. måned. P-sprøjter øger risikoen for brystkræft og livmoderbetændelse. Vi fraråder derfor p-sprøjter.

Fordele ved sterilisation:

• Tæven kommer ikke i løbetid og kan ikke blive drægtig – heller ikke utilsigtet.
  • Tæven ændrer ikke ”personlighed”
  • Tæven bliver ikke indbildsk drægtig
  • Tæven får ikke livmoderbetændelse, livmoderkræft eller kræft i æggestokkene
  • Risikoen for udvikling af mælkekirtelkræft nedsættes. Tæver der steriliseres inden 2. løbetid har dokumenteret og markant lavere risiko for brystkræft (før 1. løbetid: 0,05% får brystkræft, mellem 1. og 2. løbetid: 8% får brystkræft, efter 2. løbetid: 25% får brystkræft)

Ulemper:

• Ændret stofskifte og øget tendens til at tage på. Dette kan man forhindre ved at skære ca 20% af foderet. Er tæven overvægtig anbefales vægttab inden operationen.
  • Risiko for udvikling af inkontinens (ufrivillig vandladning). Dette er heldigvis en sjælden bivirkning ved sterilisation og kan behandles medicinsk men livsvarigt. Denne risiko er størst ved sterilisation inden 1. løbetid.
  • Risiko for pelsforandringer. Enkelte hunde får en mere ulden pels

Den optimale alder for sterilisation er derfor mellem 1. og 2. løbetid.

HANHUNDEN

Hanhunden bliver kønsmoden, når den er 6-9 måneder gammel. De fleste hunde har det fint uden at blive kastrerede og vi anbefaler ikke kastration som standard. Hos nogle hunde er kastration dog en god idé, og vi hjælper gerne med denne vurdering.

Det er vigtigt at huske at kastration kun løser adfærdsproblemer relateret til testosteron. Er man i tvivl kan en kemisk kastration være en god løsning.

1)      KIRURIGSK KASTRATION

Ved kirurgisk kastration fjerner man hundens testikler og stopper derved testosteron- og sædproduktionen. Operationen klares på en formiddag og hunden kommer hjem samme dag.

2)      KEMISK/MEDICINSK KASTRATION

Supreloin er en lille stav, der indsættes under huden og undertrykker testosteronproduktionen. Effekten svarer fuldstændig til en kirurgisk kastration, men effekten aftager af sig selv efter 6-12 måneder og kan derfor bruges ved ønske om senere at avle på hanhunden eller ved tvivl om, hvilken effekt kastration vil have.

Fordele ved kastration:

• Nedsat/ingen seksualdrift og mindre tendens til at strejfe.
  • Mindre tendens til slagsmål
  • Nedsat behov for at urinmarkere
  • Forhudsbetændelse forsvinder for det meste helt
  • Nedsat risiko for forstørret prostata
  • Kan ikke få testikelkræft
  • Jagtinstinkt bliver ikke påvirket af kastration

Ulemper:

• Risiko for pelsforandringer. Enkelte hunde får en mere ulden pels

Der er ikke en fast regel for, hvornår man skal kastrere. Det kan dog være en god ide at vente til hanhunden er udvokset for at vurdere dens psyke inden kastration. Er hunden meget usikker, kan det nemlig være uklogt at kastrere. På den anden side skal man heller ikke vente for længe, hvis hunden først har tillagt sig dårlige vaner som fx at strejfe, humpe eller urinmarkere.

Er du i tvivl om, hvad der er det rigtige for din hund, står vi klar til at rådgive dig.

Læs om operationsforløbet her

Abonner på forebyggende pleje og sundhed Don't worry - Be happy with AniPlan®

Sammen tager vi ansvar for dit kæledyrs sundhed. Vi tilbyder en plan, så dit kæledyr bl.a. sikres regelmæssige sundhedsundersøgelser, vaccinationer og tandtjek.

Med en AniPlan får du mulighed for at sprede udgifterne på dit kæledyrs sundhed i faste månedlige betalinger, samtidig med at du sparer penge.