Avlsscreening for hjertesygdom

Dyrlæge Regitze Møller-Nissen, medlem af Ekkogruppen, er godkendt hos DKK og PawPeds til at foretage avlsscreeninger for hjertesygdom.

Avlsscreeningerne foretages, for at optimere avlsarbejdet hos en lang række hunde- og katteracer, der er disponerede for udvikling af hjertesygdomme. Der vil være forskel på de krav, som de enkelte hunde- og katteracer skal opfylde, for at opnå avlsgodkendelse.

Der foretages avlsscreeninger for følgende sygdomme:

Aortastenose (SAS): medfødt forsnævring (stenose) på aorta (hovedpulsåren), som løber fra venstre hjertekammer ud i kroppen. Stenosen findes enten under klappen (subvalvulært), i relation til klappen (valvulært) eller over klappen (supravalvulært). Den subvalvulære aortastenose (SAS) er den mest normale, og også den form, der som udgangspunkt screenes for. Aortastenosen vil medføre, at blodets udløbshastighed ud i kroppen forøges. Hos det normale, raske individ skal udløbshastigheden ligge under 2 m/s. Hvis udløbshastigheden gennem aorta er forhøjet, kan det i svære tilfælde medføre kraftig belastning af hjertemuskulaturen, nedsat præstation, besvimelser og pludselig død. Mange hunde med mild til moderat sygdom vil kunne leve et langt og relativt normalt liv uden symptomer på hjertesygdommen.

Selvom aortastenose er en medfødt hjertesygdom, udvikles sygdommen gennem hundens første leveår. Derfor laves avlsscreeningerne først når hunden er færdigudvokset.

Flere hunderacer er disponerede for aortastenoser, men DKK screener følgende hunderacer forud for deltagelse i avlsprogrammerne:

• Boxer (kan screenes når de er fyldt 12 mdr. Ingen krav om genundersøgelse)
  • Broholmer (kan screenes når de er fyldt 18 mdr. Ingen krav om genundersøgelse)
  • Bullmastiff (kan screenes når de er fyldt 18 mdr. Ingen krav om genundersøgelse)
  • Dogue de Bourdeaux (kan screenes når de er fyldt 18 mdr. Ingen krav om genundersøgelse)
  • Grand Danois (kan screenes når de er fyldt 18 mdr. Ingen krav om genundersøgelse)
  • New Foundlænder (kan screenes når de er fyldt 18 mdr. Ingen krav om genundersøgelse)

Dilateret kardiomyopati (DCM): DCM er en betegnelse for sygdom i hjertemuskulaturen, der medfører forstørret hjerte med nedsat pumpefunktion. DCM kan i mange tilfælde føre til udvikling af kongestivt hjertesvigt. Udviklingen af DCM kan skyldes udefrakommende faktorer så som uoptimal fodring, men skyldes i høj grad også genetiske faktorer. Derfor anbefales screening af prædisponerede racer med ekkokardiografi og evt. 24 timers EKGoptagelse (holtermonitorering). Begge dele tilbyder vi på Silkeborg Dyrehospital.

Flere hunderacer så som Doberman og Irsk Ulvehund er disponerede for udvikling af DCM. Hunde i riskogruppen bør screenes forud for avl. DKK screener følgende hunderace forud for deltagelse i avlsprogrammerne:

• Grand Danois (kan screenes når de er fyldt 18 måneder. Undersøgelsen og attesten er gyldig i 12 måneder)

Myxomatøs klapsygdom (MMVD): Er den hyppigst forekommende erhvervede hjertelidelser hos små og mellemstore hunderacer. Sygdommen rammer primært mitralklappen, der er hjerteklappen mellem venstre forkammer og venstre hjertekammer, er en progressiv degenerativ sygdom, der forværres med alderen. Hjerteklapperne fortykkes og der udvikles en utæthed (insufficiens), som over tid medfører forstørrelse af hjertet, med risiko for udvikling af kongestivt hjertesvigt.

Flere hunderacer bl.a. Cavalier King Charles Spaniel, Chihuahua og Gravhund er disponerede for udvikling af MMVD. DKK screener følgende hunderace forud for deltagelse i avlsprogrammerne:

• Cavalier King Charles Spaniel (kan screenes når de er fyldt 18 måneder. Undersøgelse skal gentages når hunden fylder 4 og 6 år)
  • King Charles Spaniel (kan screenes når de er fyldt 18 måneder)
  • Japanese Chin (kan screenes når de er fyldt 18 måneder)
  • Japansk Spids (kan screenes når de er fyldt 18 måneder)

Hypertrofisk kardiomyopati (HCM): HCM er en hjertemuskelsygdom, som rammer yngre katte. Sygdommen er karakteriseret ved en fortykkelse af hjertemuskulaturen i venstre hjertekammer. Hjertemusklen bliver mere stiv og kan dermed ikke arbejde optimalt. Nogle katte udvikler en mislyd som følge af turbulent blodflow i hjertet, men ikke alle. Derfor er den eneste måde hvorpå diagnosen stilles, ved at foretaget ekkokardiografi.

PawPeds screener en lang række racekatte for HCM, hvis de skal indgå i avlsprogrammerne. De generelle anbefalinger er: Første hjertescanning foretages når katten er 1 år gammel (inden den bruges i avlen!). Derefter screenes katten årligt til den er 3 år gammel. Bruges katten fortsat til avl bør den screenes igen når den er 5 og 7-8 år gammel.

I kan læse mere om Ekkogruppens arbejde her: https://www.kardiologi.ku.dk/dyrlaeger/ekkogruppen/