Skal min hund hjertescannes, hvis der er fundet en mislyd

Hyppigt stillet spørgsmål: Skal min hund hjertescannes, hvis der er fundet en mislyd på hjertet til den årlige sundhedsundersøgelse hos dyrlægen, men vi hjemme ikke oplever nogle af de ovennævnte symptomer på hjertesygdom? Det korte svar er JA!

Der er vanvittig meget at vinde for jer, og den tid I har med jeres hund, ved at få foretaget en hjerteundersøgelse INDEN hunden udvikler symptomer på hjertesygdom.

En stor international undersøgelse af hunde med aldersbetinget sygdom på mitralklappen (hjerteklappen mellem venstre forkammer og venstre hjertekammer) har vist, at hundene ofte har en lang præklinisk fase (periode fra hjertesygdommen opstår til hunden udvikler symptomer på hjertesygdom) i deres sygdom. I den prækliniske fase kompenserer hjertet for sygdommen, bl.a. ved at vokse i størrelse. Hunden har i den prækliniske periode ingen kliniske symptomer, og lever et ellers normalt liv.

Dog vil hundene med tiden ofte udvikle så stort et hjerte, at de er i risiko for at udvikle hjertesvigt og vand på lungerne (lungeødem)

Såfremt man fanger hunden i den prækliniske fase, og man ved hjertescanning kan se, at hjertet er begyndt at kompensere for sygdommen, kan man igangsætte en medicinsk behandling. Denne medicinske behandling kan i gennemsnit forlænge den prækliniske fase med ca. 60% hvilket svarer til at vi forlænger hundens liv med 15 måneder. I har altså mulighed for at have (i gennemsnit) 15 måneder ekstra med jeres hund, end I ville have haft, hvis vi først laver en hjertescanning når symptomerne er opstået. Så der er absolut meget at vinde!!

I kan læse mere om EPIC studiet her: https://www.epictrial.com