Tilbageholdte mælketænder hos hund og kat

Har dit kæledyr tabt sine mælketænder?

Hunde og katte skifter deres mælketænder ud med blivende tænder ligesom os.

Normalt sker tandskiftet i 18-22 ugers alderen, men det kan variere en del hos de enkelte individer. Et normalt tandskifte starter med fortænderne, derefter hjørnetænderne og til sidst de resterende tænder. Ikke alle de blivende tænder har en mælketand. Hunden har 42 blivende tænder, men kun 28 mælketænder. Katten har 30 blivende tænder men kun 26 mælketænder.

Når en hundehvalp eller kattekilling ikke taber sine mælketænder, øges risikoen for at de blivende tænder ikke placerer sig korrekt, da mælketanden sidder i vejen.

Det varierer om det en enkelt, eller flere tænder der ikke vil falde planmæssigt ud. Oftest er det dog hjørnetænderne der tilbageholdes.

Som hovedregel skal mælketanden være synligt løs når spidsen af den blivende tand kommer til syne. Er den ikke det, bør den fjernes.

Operation af tilbageholdte mælketænder foregår i narkose.